Kainuun maakuntakuva

Anu Huotari

Tavaramerkiksi kainutlaatuinen, nuoret aikuiset kohderyhmäksi

Kainuun maakuntapäättäjille järjestetyssä valtuustoseminaarissa 24.4.2014 keskusteltiin tulevan maakuntaohjelman 2014-2017 painotuksista.  Kainuun maakuntakuvaa koskevassa työpajassa nostettiin esille seuraavat asiat:

  • maakuntakuva: puhutaan Kainuun maakuntakuvasta, ei brändistä tai imagosta!
  • koko Kainuu:puhutaan koko Kainuusta maakuntana, ei keskitytä vain Kajaaniin tai Sotkamoon.
  • pelisäännöt: maakuntakuva omana osionaan maakuntaohjelmaan. Pieni viranhaltijajoukko miettimään yhteiset pelisäännöt.
  • tavaramerkiksi kainutlaatuinen – ”Kainut” tarkoittaa edelläkävijän sauvaa. Hyödynnetään termiä yhteisenä tavaramerkkinä kainuulaisille tuotteille.

Viestinnän kärjiksi nostettiin seuraavat

  • nuoret aikuiset: kohdennetaan viestintää kainuulaisille nuorille aikuisille, jotka ovat muuttamassa tai muuttaneet pois Kainuusta. Kainuussa on mahdollista yhdistää hyvä arki ja työ. Vahvistetaan osakuntatoimintaa muuttokaupungeissa.
  • luonto & teknologia: Kainuun luonto tunnetaan jo. Teknologia, ICT, peliala ja clean tech ovat uusia vahvuuksia, jotka on tuotava esiin.
  • onnistumiset: Vaikutetaan asenteeseen ja ilmapiiriin – tuodaan onnistumiset ja positiiviset asiat esiin. Yhtenä keinona ”Kuukauden yritys” -jutut sanomalehtiin. Nostetaan suuret kainuulaiset persoonat, kuten Veikko Huovinen ja Ilmari Kianto esiin.

Katso työpajasta tehty infografiikka Pinterest-palvelussa:
https://magic.piktochart.com/output/1379111-maakuntakuva-conflict-copy

Artikkelikuva: Sxc.hu